struktuur68

back Carl-Henning Pedersen Jan Snoeck Hans van Bentem Adriaan Rees

Jan Snoeck

Jan Snoeck (1927) studeerde beeldhouwen aan de Koninklijke Academie in Den Haag en werkte in 1956 een jaar bij Zadkine in Parijs. Aanvankelijk werkte hij vooral met materialen als steen, beton en metaal maar in de jaren '60 ontstond zijn passie voor klei, JanSnoeckKeramiek.jpg (130796 bytes) die leidde tot een groot en veelgeprezen oeuvre. De mens is een steeds terugkerend thema in het werk van Snoeck. Dat is geen bewuste keuze. "Als ik aan het kneden ben, komen er om de een of andere reden altijd mensfiguurtjes uit mijn handen." Typerend voor zijn werk is het gebruik van primaire kleuren en zeer heldere vormen. Wie ťťn beeld van Snoeck heeft gezien, zal volgend werk onmiddellijk herkennen. Is het niet om de vorm, dan is het om de sfeer, die door Snoeck als het belangrijkste element van zijn beelden wordt gezien.

Werk van Snoeck is in binnen- en buitenland te zien. Ook exposeerde hij in veel vooraanstaande galeries in Nederland en daarbuiten. Daarnaast bevindt zijn werk zich in het Stedelijk Museum in Amsterdam, het Gemeentemuseum in Den Haag, het Museum Boymans van Beuningen in Rotterdam, het Frans Halsmuseum in Haarlem en het Princessehof in Leeuwarden.

Het kunstwerk.

Ter gelegenheid van het 55-jarig bestaan vroeg Witteveen+Bos de beeldend kunstenaar Jan Snoeck een uniek keramischjanSnoeckKop.JPG (417083 bytes) kunstwerk te ontwerpen. Het bestaat uit twee halve koppen die samen een compleet beeld vormen van het menselijk hoofd. De koppen zijn uitgevoerd in de kleuren blauw, geel en groen, die voor Snoeck een sterke betekenis hebben. Blauw staat voor water en het oneindige, groen symboliseert de natuur, terwijl geel voor zon en bwJanSnoeck53.JPG (730455 bytes) warmte staat. Voor Witteveen+Bos symboliseert het kunstwerk in de eerste plaats de rol van de mens in de organisatie en de projecten die de afgelopen 55 jaar zijn uitgevoerd. Het kunstwerk roept ook allerlei andere  associaties op. Het samenvoegen van de twee. helften staat voor identiteit en samenwerking. Ook laat het 'van binnen buiten' en 'van buiten binnen' zien. Het beeld werd door Schoonhoven Keramiek exclusief vervaardigd voor relaties en medewerkers van Witteveen+Bos. Op dit moment werkt Jan Snoeck aan twee monumentale beelden, die in het najaar van 2002 voor ons kantoor aan de Leeuwenbrug worden geplaatst.

Keramiek

Keramiek is een van de oudste kunstvormen. Al ver voor onze jaartelling werd klei gebruikt als materiaal voor beelden en gebruiksvoorwerpen. Veel van deze keramiek had een rituele of praktische functie. Pas in de twintigste eeuw ontstond de autonome keramiek, die als voornaamste doel heeft de gevoelens of ideeŽn van de kunstenaar uit te drukken. Ook het werk van Jan Snoeck kan als autonome keramiek worden beschouwd. Zelf zei hij eens: "De essentie van mijn werk is het poŽtisch karakter en verder wil ik de dingen absoluut niet gewichtiger maken dan ze zijn." De techniek, waarmee zachte en kneedbare klei onderJanSnoeckKeramiek 002.jpg (97601 bytes) invloed van vuur verandert in hard en steenachtig materiaal, is in wezen eenvoudig. De ervaring, materiaalkennis en visie van de kunstenaar, die nodig zijn om deze techniek effectief te hanteren, zijn echter complex en vaak zelfs ongrijpbaar. Belangrijk voor Jan Snoeck is de samenwerking met het atelier Struktuur 68. Dit atelier stelt beeldend kunstenaars in staat om grote ontwerpen in keramiek uit te voeren. De enorme omvang van Snoeck's werk stelt bijzondere eisen aan de opbouw, versnijding en het drogen, bakken en glazuren van zijn beelden.

back Carl-Henning Pedersen Jan Snoeck Hans van Bentem Adriaan Rees